14 November 2010

Multilevel Marketing; Cari Rezeki Halal?


Assoc Prof Naemah Amin pernah kata, kalau kamu rasa masuk multilevel tu halal, cuba fikirkan orang yang terakhir dalam piramid tu, bukan ke dia tertindas?
takkan lah dalam dunia ni, semua orang nak join Hai-O ke, CNI ke..

tapi, syarikat-syarikat ni kira ok lagi. ada jugak realnya, jual produk. kalau jenis yang atas angin je.. apa kes?

saya pun sependapat. TIPU lah.. sebab tu rasa menyampah kalau ada orang ajak masuk skim cepat kaya stail "halal" macam ni. lebih-lebih lagi, kalau mereka guna nama MELAYU dan ISLAM. kononnya, demi kemajuan orang Islam, nak tolong bangsa Melayu. sebenarnya, puak-puak dorang tu je yang kaya-raya, orang bawah-bawah _ downline dorang tetap tak kaya. kn?

hey..! please lah.....
go find another reason okeh.. and most importantly, don't ask me to join your "halal" way of life. terima kasih la banyak-banyak ye.
OUT YOU GO..

No comments:

Post a Comment